4 Praktiske tips for mer effektiv PR

4 Praktiske tips for mer effektiv PR

PR er viktig i enhver bedrift. På lik linje som mange andre bedriftsaktiviteter, kan det utøves på mer eller mindre effektive måter. La oss i dag snakke mer om hvordan vi kan gjøre PR mer effektivt ved å følge noen praktiske tips.

Ikke løp mot store publikasjoner

Flere bedriftsledere tror at en plass i E24, Hegnar, Finansavisen, TechCrunch eller Forbes vil løse alle bedriftens problemer, men det er en vanlig felle. I realiteten kommer en plass i store publikasjoner med en kostnad og ofte uten spesielt stor effekt.

Selv om de har mange lesere og et godt rykte av større publikasjoner, er en plass i mindre publikasjoner ofte mer effektive. Og det gir mening – de mediene har få lesere, men de leserne er interessert i ditt selskaps aktiviteter.

La oss ta kryptovaluta og blockchain som et eksempel her: hele medieverden publiserer innhold om det og følger trenden. Så, hvis du ikke holder på med en ICO for å få lesere interesserte i å kjøpe tokens, vil det være fornuftig å fokusere PR aktivitetene mer på spesifikke tema publikasjoner. I det minste vil deres små leserantall forstå hvordan man deltar i en ICO, til forskjell fra de fleste leserne av VG.

Aldri undervurder “Native Advertising”

Native Advertising har preget mange markedsføreres tunge den siste tiden. Direkte oversatt til norsk blir det «innfødt annonsering». Det handler i stor grad om å skape innhold som skal etterligne og skli naturlig inn med øvrig innhold, slik at reklamen blir mindre pågående. Det kommersielle innholdet blander seg inn i det redaksjonelle. Du ser det ofte i feeden på Facebook eller på en nettavis. Cecilie Henriksen, inbound-marketing konsulent i Markedspartner, kalte det for «integrert reklame» i 2017. Som vi likte så godt, så det vil vi bruke videre.

En annen vanlig feil er å ikke gi troverdighet til integrert reklame. Bedriftsledere tror ofte at ansvarsfraskrivelsen, «partnerskapsmateriale» på innhold, påvirker brukernes tillit. Så de foretrekker å jage «gratis» presseplasseringer.

Denne metoden har flere svakheter. For det første har tanken om at mangel på tillit til integrert reklame ikke noe solid fundament. Ifølge statistikk kan ikke 77% av online mediebrukere skille integrert reklame fra en vanlig annonse. Derav, kom det for kort tid siden krav til at annonser må merkes tydelig. Det har også fått økt fokus som du kanskje spesielt har lagt merke til hos bloggere og influencers. Altså merking av reklame og betalt innhold.

For det andre er de mest innflytelsesrike digitale tjenestenes målgruppe Millennials (folk født mellom 1980 og 2000). Byrået ShareThrough gjennomførte en undersøkelse som viser at forbrukerne la merke til integrert reklame 52 % oftere enn tradisjonelle annonser. De seneste årene har integrert reklame (native advertising) fått god fart. Det brukes i større omfang av norske aktører som Tine, Rema 1000, Bama og Komplett for å nevne noen. I 2018 estimeres det at svimlende 21 milliarder dollar vil brukes på integrert reklame. Til forskjell fra 7,9 milliarder dollar i 2015.

Hele 80 % av målgruppen Millennials mener at integrert reklame har en positiv effekt på UX (user experience). Nesten halvparten (44%) uttrykte seg positivt mot merkevarer og nettsider som publiserer slike annonser. Dette er et godt promoteringsverktøy og ikke noe som må undervurderes.

Marsjerer med tiden

Tid er en av de viktigste elementene for suksess innen PR. Dersom et upassende tidspunkt er valgt for å lansere en promotering eller et partnerskap, kan fordeler fort bli ulemper. Det bekrefter flere saker. For eksempel lanserte Uber et tilbud til sine kunder i Storbritannia å nyte is fra deres partner «Cornetto» og samtidig sole seg. Problemet var at kampanjen ble lansert på den kaldeste dagen i året, så dette ble tatt imot som rent hån.

En annen sak er Snapple, en produsent av brus som lanserte sin kampanje på bakgrunn av «the biggest lollipop in the world» for å komme inn i Guinness sin rekordbok. Det ble plassert godteri i Times Square i New York. Målet var enkelt: nyheten og rekorden skulle bli publisert av presse og bloggere. Promotørene tok allikevel ikke hensyn til den unormale varmen. Som et resultat ble en potensielt god PR-bevegelse til en fiasko- lollipopen smeltet bare.

Spar tid og penger

Ny teknologi eliminerer de overnevnte problemene. PR selskaper kan spare tid og ressurser ved å bruke automatiseringsverktøy. PRNews har en tjeneste som automatiserer kjøpet av integrert reklame som er svært effektivt.

Verktøy for automatisering av integrert reklame finner tema publikasjoner som adresserer målgruppen og ordreplasseringer. Det fjerner mye av tiden som ofte går med til kommunikasjon mellom leder og de som produserer i selskapet. Som et resultat av å bruke dette verktøyet, kan et selskap plassere flere annonser/artikler enn sine ansatte kan ved å forhandle direkte. I tillegg, kan dere optimalisere PR budsjettet på stedet og analyse effektiviteten av publikasjonene/kampanjene. Som igjen fører til at PR avdelingen jobber mye mer effektivt.

Leave a Reply

Your email address will not be published.