fbpx
4 smarte forretningsmodeller

4 smarte forretningsmodeller

Les også: Slik lager du en forretningsmodell

Forretningsmodell innovasjon er en fantastisk ting. På sitt enkleste krever det ingen ny teknologi eller etableringen av helt nye markeder. Det handler om å levere eksisterende produkter som produseres av eksisterende teknologier til eksisterende markeder. Og fordi det ofte innebærer endringer som er usynlige for omverdenen, kan det medføre fordeler som er vanskelig å kopiere.

Tenk nytt på forretningsmodellen

I Drivhuset sine kurs snakker vi om fire måter å innovere i forretningsmodellen på hvordan man skal generere inntekter fra sine produkter og tjenester.

Long- og short tail:

Med denne forretningsmodellen fokuserer man på et mindre antall produkter med store volum. I musikkbransjen med eksempelvis Warner Music tilbyr de superstjerner og hit-sanger til et stort marked. Det er allikevel kun noen få artister og sanger som står for de store inntektsstrømmene. Til forskjell har du det som kalles short tail. Myspace er et godt eksempel på den forretningsmodellen. De har laget et forretningskonsept rundt nye, nisjeartister med en plattform for musikere og fans (kjøpere). De selger gjennom en abonneringstjeneste og tilbyr et stort volum av artister og sanger som generer små inntekter fra nisjemarkeder. De har altså en forretningsmodell som bygger på at de tilbyr mange produkter med små volum.

En slik forretningsmodell skaper ofte inntektsstrømmer gjennom annonsering, produktsalg eller medlemskontingent.

Flersidig plattform:

Denne plattformen bringer sammen to eller flere like avhengige grupper med kunder. Slike modeller er verdifulle for en kundegruppe bare hvis den andre kundegruppen er tilstede. Plattformen må være interessant for begge parter for å skape verdier. Typ «høna eller egget». Denne formen vokser ofte gjennom «nettverkseffekten». Vipps er et eksempel på dette. Til å begynne med hadde flere banker raske betalings- og oppgjørsløsninger. Det viste seg at markedet ble for lite og gevinsten deretter, så de slo seg sammen ettersom kundegruppene hadde det samme behovet og var gjensidig avhengige av hverandre.

Freemium:

Freemium er en forretningsmodell som ofte passer best for digitale tjenester eller applikasjoner som software, media eller spill. Det handler om at en større kunde tar del i et tilbud gratis som blir muliggjort av ulike mønstre.

De ikke-betalende kundene er finansiert av en annen del av forretningsmodellen eller av en annen kunde. Det kan eksempelvis være at tjenesten er tilgjengelig gratis, men at man må betale for premiumdeler, funksjonalitet, kapasitet, innsats, brukerstøtte eller tid. Fremium har fått sitt navn fra forretningsmodellen og er et sammensatt ord av de to engelske ordene «free» og «premium».

Bait & Hook:

Denne forretningsmodellen blir ofte beskrevet som «Razor Blade model» i referanse til sitt ledende eksempel. Bait and Hook modellen er en av de mer kjente forretningsmodellene og karakteriseres for å gi et attraktivt, billig eller gratis tilbud som oppfordrer brukere til å kjøpe lignende produkter eller tjenester i fremtiden. Det innebærer ofte å tilby et basisprodukt eller tjeneste til en veldig lav pris, noen ganger en tapsbringende avtale (bait) og deretter hente fortjeneste ved gjentatte salg av påfyll eller lignende produkter eller tjenester (hook).

Et av de bedre eksemplene er Gillette som selger sine barbermaskiner til lav pris og tjener penger på gjentagende salg av blader. I løpet av årene har konseptet blitt vellykket kopiert til andre næringer, med ledende eksempler som skrivere (bait) og blekkpatroner/påfyll (hook) og nespressomaskiner (agn) og kapsler (hook).

Leave a Reply

Your email address will not be published.