9 måter å vite om du har en god forretningsidé

9 måter å vite om du har en god forretningsidé

Hvis du klør i hendene etter å starte din egen bedrift, trenger du mer enn en idé. Du trenger en idé som fungerer. Det bidrar til å være lidenskapelig om både konsept og entreprenørskap generelt, men det er kritisk å være realistisk og godt informert før du går inn i prosessen. En idé med åpenbar appell på overflaten holder ikke nødvendigvis, eller kan i det minste kreve noen justeringer. Du må gjøre leksene dine for å finne ut om og hvordan du oversetter idéen til en levedyktig bedrift.

Business News Daily tok kontakt med entreprenører og andre eksperter for å finne ut hva du bør vurdere når du vil gjøre forretningsideen din en realitet. Disse 9 spørsmålene vil hjelpe deg med å få oversikt over konseptet ditt og finne ut hvordan du går videre – eller ikke.

Løser det et problem?

Er det et problem som påvirker deg, dine venner, familie, kollegaer osv. er det en høy sannsynlighet for at det påvirker folk du ikke kjenner også, sier Mike McGee.

Mike McGee er entreprenøren og co-founder av The Starter League. Han mener at de beste idéene er de som løser et problem på en eller annen måte.

Vil folk betale for den?

Det er betalende kunder som validerer en idé og bestemmer hvilke som har den største sannsynligheten for suksess, sier Wil Schroter, partner og daglig leder i Fundable.

«An idea is just an idea until you have a paying customer attached to it», sier Schroter. “Anyone can discredit a simple idea, but no one can discredit paying customers.”

Les også: Slik skaffer du kapital til din startup

Hva er prisnivået ditt?

Charlie Harary, grunnlegger og partner av investeringsselskapet H3 & Co., sa at mens det er mange måter å løse problemer på, gjør gode forretningsideer det på en måte som er billigere enn hva markedet vil tåle.

«Once you have determined that you are solving a legitimate problem in a scalable way, you need to determine not only the value that it delivers to the world, but what people would pay for that value,” sa Harary. “Once you determine the price, then you can assess if your solution is businessworthy or not:”

Er nisjemarkedet stort nok?

Uten et stort nok marked, er det ikke sikkert at idéen din vil komme seg av bakken. Du må finne ut om det faktisk eksisterer et nisjemarked for idéen din. Det er større sannsynlighet for å lykkes om bedriften din forbedrer det som allerede finnes der ute – et nytt svar på et anerkjent behov.

Hvordan kan du vite om et nisjemarked, faktisk, er et marked? Det er en blanding av «forskning, magefølelse og personlig preferanse», ifølge Ari S. Goldberg, grunnlegger av investeringsselskapet RNMKR. «I consider overall industry trends, the amount o finvestment activity that’s taken place in the space recently, how much i’ve read about it from the consumer side, and whether i’ve heard people talking about it,» sa Goldberg.

Er du engasjert nok?

Virksomheten din vil trolig ta opp mye eller hele tiden din, så sørg for at du er lidenskapelig opptatt av det for å gjøre det vellykket. Det er viktig at idéen din er noe du virkelig bryr deg om, ikke bare noe du har målrettet fordi det virker som om det kan være lukrativt.

«Since starting a business requires an inordinate amount of time, energy and patience, ideally, the idea will be one that you are passionate about as well as one that you have skills or experience in,» sa melissa Bradley, administrerede direktør for Project 500.

Har du testet idéen din?

Du vil ikke vite om idéen din er levedyktig før du har testet den ut på fremmede.
«Test it – not just with friends who will be too polite to tell the truth, but with honest people who would make up your ideal target audience, and then listen to the feedback,” sa Lisa McCartney, leder i selskapet PLYT.

“If your target sample is saying [your idea] is fantastic and [asking] where can they get it, you know that you’re onto something, but if they are less than enthusiastic, it’s probably not as good an idea as you thought.”

Er du åpen for forslag?

Hvis du ikke er åpen for å endre eller tilpasse idéen din til å passe det kundene dine ønsker seg, kan det hende at forretningsideen din ikke er verdt å forfølge.

«Success happens when you are willing to listen and consider others’ advice,» sa Angie Yasulitis, daglig leder og partner i The YaZo Group. “Most good ideas take some tweaking to get to market. Being closed-minded is a business killer.”

Les også: Praktiser og øv deg for å bli en bedre leder

Hvordan vil du markedsføre din bedrift?

Mange entreprenører tenker på problemene deres bedrift vil løse, men ikke hvordan de tenker å markedsføre deres bedrift til deres målgruppe. Jesse Lipson, grunnlegger og daglig leder i Real Magic, sa at din markedsstrategi kan avgjøre om din bedriftsidé er en god en.

«If you have a solid og-to market strategy and a decent product, you’ll probably be successfull,» sa Lipson. “But if you have a great product without any idea how to reach potential customers, then it’s going to be really tough to make it successful. Thinking through that as early as possible is really key.”

Les også: 4 Praktiske tips for mer effektiv PR

Er dine mål realistiske?

Selvom det kan være spennende når man har en ny bedriftsidé, er det viktig å holde beina i bakken og være realistisk om det. Thomas J. Gravina, partner og leder av styret for skytjenesten Evolve IP, sa at du ikke bør ha en «Field of Dreams» mentalitet når du starter din virksomhet.

«Just because you have a vision and decide to build it does not mean the rest will follow,» sa Gravina. “While you may have an idea that is original, revolutionary or ahead of its time, there should be a real, solid market opportunity to ensure it is successful. Any new business case or new endeavor has to have a viable market that you believe you can sell now – not theoretically or on the premise that there is a future for this market.”

Leave a Reply

Your email address will not be published.