Ásamt henter 100.000 kroner fra Innovasjon Norge

Ásamt henter 100.000 kroner fra Innovasjon Norge

Foto av Haakon Sand (Fra venstre Olivia Østerberg, Hermund Dale, Daniel Huth)

Ásamt har laget en tjeneste som åpner for integrasjon av arrangementer gjennom store mengder data fra Facebook, Google og andre nettsider og browsere med filtrering av data ved hjelp av interesserer og geografisk plassering. Nå henter de 100.000 kroner fra Innovasjon Norge til fase 1.

Selskapet ble startet av norske Hermund Arntzen Dale og tre medstudenter i Fredrikstad 2016 ved Høgskolen i Østfold under utdanningen i Innovasjon og Prosjektledelse med faget Studentbedrift. I 2017 var det kun Hermund igjen og med store ambisjoner for videreutvikling av tjenesten. I dag består selskapet av 7 personer med erfaring fra Forsvaret, restaurantbransjen og det mer kreative hjørnet.

Ved sammensetningen av et team er det viktig at de komplementerer hverandre til en helhet. 
Jeg har ledererfaring og idéen, men det å programmere og designe var en av de første funksjonene som var viktigst å få på plass.

-Stille krav til seg selv

Ásamt har møtt på en rekke utfordringer i sin korte tid som entreprenører. Hermund forteller at man må bli tydeligere på hva man godtar og ikke godtar. Ellers så kan deler av utviklingsprosessen ta veldig lang tid. Selv har de slitt med at teammedlemmene har fulltidsjobber og skole ved siden av som påvirker deres prioriteringer.

– I en startup er det ofte noen i teamet som er gode venner, mens andre kjenner man ikke så godt, sånn er det hos oss. Da er det viktig å stille krav til seg selv om hvilke krav som bør stilles til de andre. Det var en lærepenge jeg fikk meg.

Arild Hornnes jobber i Innovasjon Norge som Senior rådgiver. Han sa på telefon til Hermund at han syntes sammensetningen av teamet var veldig spennende. Hermund følger opp det med å si at de ser på kompetansen og hva som behøves for å gjennomføre det man skal utvikle. Det finnes mange områder innenfor programmering, så det er ikke nødvendigvis at hvilken som helst programmerer gir verdi.

– En programmerer har lite til ingen innsikt i brukerdesign og dermed fikk vi inn en grafisk designer. Det som gjorde oss interessante var at vi hadde ferdige skisser av nettjenesten.

Bruker Data scraping

Innovasjon Norge tilbyr tilskudd fra 50.000 til 100.000 kroner til det de kaller fase 1, også kjent som Markedsavklaring. For å få tilskuddet må du oppfylle noen krav, derav at du representerer noe vesentlig nytt i markedet. Vi spurte Àsamt hvordan deres tjeneste tilfredsstiller det kravet.

– Det er teknologiske løsninger og brukerdesign. Det er flere konkurrenter på markedet i dag, både internasjonalt og noe lignende i Norge. Vi skal bruke maskinlæring for å kategorisere arrangementene. Vi skal rett og slett bruke mer smart teknologi på dette området og møte det som faktisk er brukernes behov. Brukerne vil ikke bare få innsikt i det som skjer, men også få et redskap som gjør det enkelt å ta til seg informasjon. Så vil vi tilpasse informasjonen til deres interesser. Vi vil også bruke API for å hente informasjon fra forskjellige kilder og implementere det i brukergrensesnittet. På noen sider må vi bruke en annen metode som heter Data Scraping.

Data scraping er en teknikk som kan hente alt av innhold så lenge det kan bli sett i en nettleser ved hjelp av software.

Hermund forteller at de har inngått et samarbeid med Taranaki som tester nettsider ut i fra typiske feil basert på erfaringer. Sammen skal de lage et godt brukergrensesnitt.

– Det bør ikke være et krav om innlogging på nettsiden før du kan se på varene i en nettbutikk, Det er en typisk feil folk generelt ikke tenker over, sier Dale.

CEO Hermund Dale Arntzen er fornøyd med å ha kontor på Drivhuset Østfold og de ressursene som er tilgjengelig der. (Skamløs promotering av Drivhuset Østfold: Vi er en studentinkubatororganisasjon som hjelper nye entreprenører å starte og drive foretak eller realisere sine idéer. Gjennom å tilby personlig veiledning, opplæring og en møteplass i et kreativt kontormiljø med kontorplass).

– Samarbeidet med Drivhuset Østfold gjør at vi kan legge energien vår på utviklingen og være kostnadseffektive på bruken av ressurser. Dere har hjulpet oss med strategiske råd, nettverk, nye teammedlemmer (Olivia) og støttet oss ved skriving av søknaden til Innovasjon Norge. Jeg vil absolutt si at Drivhuset Østfold har vært avgjørende med hvordan vi kunne skille oss ut på en enda bedre måte.

Facebook utsetter avgjørelser

Teknologien til Àsamt kan øke brukervennligheten til tilbydere av arrangementer i nærheten av deg. I en verden med 2 sekunder til å fange oppmerksomheten til forbrukeren og 30 sekunder til å kommunisere ditt buskap. Kan det tenkes at tjenesten vil redusere støyet.

– Det vil ta mindre tid for brukere å finne det som skjer i nærheten av deg. Vi skal også teste hva som medfører optimalisering av oppmøte på arrangementer. Etter at Facebook kom og spesielt med funksjonene «Kan ikke komme», «Skal» og «Kanskje» har ført til at avgjørelser kan utsettes betraktelig. I håndteringen av det vil vi blant annet ha en forslagsfunksjon som vil gjøre at brukerne kun får relevant informasjon basert på deres interesser.

Videre forteller Hermund at tjenesten deres kutter ned på veien mellom bruker og arrangør. De fjerner filteret imellom i en jungel preget av mye kaos. I utviklingen av tjenesten har Hermund kontaktet Uninite som har vært i en lignende oppstartsfase. Uninite utvikler en Tinder versjon av Finn.no, hvor de matcher folk som vil bo i kollektiv. De har vært et viktig supplement til Drivhuset Østfold og en viktig sparringspartner underveis.

I tiden fremover vil vi jobbe mye med tilbakemeldinger og forbedring av tjenesten, slik at vi får en virkelig god brukertilpasset tjeneste som skiller seg betraktelig fra konkurrentene. Tilskuddet fra Innovasjon Norge er ifølge Hermund godt trengt for å være en akselerator for fremdrift.

Leave a Reply

Your email address will not be published.