5 Tips for en fokusert arbeidsdag

5 Tips for en fokusert arbeidsdag

Det er nok av distraksjoner på arbeidsplassen når du skal starte eget selskap, enten om du sitter hjemme eller på kontoret. Alt i fra høylydte medarbeidere til sosiale medier og morsomme videoer på løpende bånd. Det kan godt hende at du egentlig ikke merker tidstyvene som stjeler av din produktive arbeidstid, men små og ofte pauser blir mye i løpet av en dag. Spesielt når fokuset ikke er på topp for du sitter fortsatt og humrer over den morsomme videoen 15 minutter senere. Eller du har flere tanker som svimler rundt i hodet mens du jobber.

#Tips 1 – Ta pauser

Det høres kanskje litt rart ut at det var første tips og spesielt etter den åpningsreplikken. Men forskning viser til at pauser gjør underverker for produktiviteten. Den såkalte magiske formelen er «Jobb i 52 minutter og ta 17 minutters pause». Prioriter arbeidsoppgavene og planlegg deretter. Sett gjerne på deg hodetelefoner når du er i fokus og ta de av når du tar en pause. Poenget er rutine og planlagte pauser for å holde fokuset oppe når du jobber. På den måten vil du jobbe mer effektivt ved at alle de små distraksjonene legges til pausen.

#Tips 2 – Ikke utsett

Du må stoppe å gruble og overveie. Ikke sett oppgaver til siden – gjør dem nå. Hvis du har for vane for å utsette ting så vil du mangle konsentrasjon. Fokuser på én ting om gangen og 100% på én ting. Ikke tenk på noe annet når du fokuserer på den ene tingen. Vi anbefaler ofte bruk av hodetelefoner med musikk. Det skal også være en indikator til dine kollegaer om å ikke forstyrre. Ett spørsmål fra en medarbeider er nok til at det tar 20 minutter å finne fokuset igjen. Om hodetelefonene ikke er nok, kan du gå på Clas Ohlson og kjøpe et grønt lys. Det er ikke lov å forstyrre før lyset er av og du har begynt pausen din.

#Tips 3 – Beveg deg

Gjør det til en rutine å reise deg opp nå og da for å få i gang blodsirkulasjon. Strekk gjerne litt på armer og bein også eller gi ut noen klemmer om du vil det. Å være limt til stolen din hele arbeidsdagen er en sikker vei til å miste konsentrasjonen.

#Tips 4- 20-20-20-metoden

Metoden går utpå å stirre på et objekt rundt 6 meter fra deg i 20 sekunder, hvert 20 minutt. Hjernen vår kan lett bli stresset eller overstimulert og da kan en mental pause være viktig.

#Tips 5 – La jobben være på jobb

Våre digitale dingsebomser har mer eller mindre hvisket ut skille mellom jobb og fritid. Det kan bidra til å ødelegge produktiviteten din på jobb, i det stille. Prøv så godt du kan å være ferdig med jobb når du forlater kontoret eller arbeidsplassen din. Det vil du få igjen for i form av bedre produktivitet på jobb. Det gjelder å konstant sjekke mailboksen eller bare fikse småting her og det. Jeg må ærlig innrømme at jeg kommer kort på dette punktet selv, men det meste kan vente til neste dag.

Leave a Reply

Your email address will not be published.