fbpx
Hvordan markedsføre din bedrift med et lite budsjett

Hvordan markedsføre din bedrift med et lite budsjett

Mange nyetablerte har ofte lave markedsføringsbudsjetter. Da er det godt at man kan drive markedsføring og være godt synlig for potensielle kunder med noen enkle tips.

Planlegging

Før du starter markedsføringen kan det ofte være svært gunstig å tenke igjennom følgende:

1. Hva er din identitet og budskap?

Utvikling av din identitet betyr litt enkelt å svare på hvem du er, hva du ønsker å formidle om deg og hvordan du er unik og skiller deg fra de andre der ute. Se også litt her på mål og målgruppe, hvem du skal treffe, alt fra alder til om det er investorer eller andre spesifikke kundegrupper du vil treffe. Så ser du på hvordan du skal komme dit, hvilke virkemidler vil du bruke og hva er ditt budskap?  

2. Hvilken kanal ser du for deg?

Dette handler om å nå målgruppen hvor de er og ditt valg av kommunikasjonskanal har også betydning for budsjettet ditt. For eksempel er neppe avis en god kommunikasjonskanal for å treffe unge mennesker. Da er kanskje sosiale medier eller nettannonser rett tankegang. Når det kommer til kostnader koster det å lage en radio- eller tv-annonse og det koster å sende den (også ulike priser for når tid på døgnet den sendes). Og en forsideannonse på en riksdekkende avis er nok litt dyrere enn mindre annonser i regionale- og lokale aviser.

3. Kostnad versus effekt er også et aspekt du må vurdere.

Hvilken kostnad har det for deg og din bedrift å nå ut med ditt budskap til din målgruppe? Med kostnad snakker vi her om mer enn penger. Både tid i form av arbeidstimer og ressurser, som personell og verktøy, gir kostnader. Og hvilken effekt gir det? Når du ut til din målgruppe med den kostnaden du er villig til å bruke? Og har du i etterkant sett den effekten du hadde som mål? For eksempel en annonse på sosiale medier som treffer ditt publikum sånn noenlunde, men ikke fører til at noen bruker deg er ikke veldig effektiv bruk av dine ressurser.

4. Ekstern arbeidskraft

Skal du sette ut jobben du vil ha gjort? Velge et byrå eller en privatperson som har kunnskaper på sitt område? For eksempel hvis du skal lage en brosjyre kan det være at en grafisk designer kan gi deg det du ser etter. Eller et byrå som spesialiserer seg på sosiale medier gir deg en veldig målrettet annonsering ved bruk av video- eller bildeannonser.

For å få bedre kontroll over beslutninger og muligheter kan det ofte være nyttig å visualisere arbeidet. Lag et dokument, tegn på tavla eller lag et skjema som du skriver ut på A3 og bruk post-it lapper. Er dere flere med på denne kreative prosessen kan det være dere får et bedre resultat enn at du sitter alene. Kan du for eksempel bruke personer som sitter rundt i en inkubator som du er med i? Sett av tid og la idéene flomme fritt, så koker du det ned til slutt. 

(Dette var første av tre bloggartikler om hvordan du kan markedsføre bedriften din med små ressurser) 

Leave a Reply

Your email address will not be published.