fbpx
Hvordan markedsføre din bedrift med et lite budsjett

Hvordan markedsføre din bedrift med et lite budsjett

Mange nyetablerte har ofte lave markedsføringsbudsjetter. Da er det godt at man kan drive markedsføring og være godt synlig for potensielle kunder med noen enkle tips. 

Markedsføring

1. Sosiale medier

Det er mange kanaler på sosiale medier du kan benytte, som Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Pinterest, YouTube og LinkedIn. Merk at du må ha tid til dem og ikke risikere at de “dør” og at kunder mister interesse for deg.

Med annonsering på sosiale medier kan du komme unna med å bruke lite penger og du kan gjøre mye av arbeidet selv. Vær nøye på at tekst du skriver er rett, for eksempel kan du få noen til å lese over den. Jobb gjerne litt med bilder, slik at de har en god kvalitet. Kan du sette den jobben ut? Har du noen du kjenner som er flink til å ta bilder? Skal du bruke mobil eller et fotoapparat? Eller kjøpe et bilde fra et byrå eller en tjeneste på nett? Har du en spesiell stil på bildene du bruker, hold deg innenfor malen du har etablert, inntil en eventuell redesign av bildemalen.

En ting i tiden nå er bruk av video (over de siste årene). Statistikk viser at svært mange bruker og ser video på sosiale medier. Sett deg inn i hvordan det fungerer. For eksempel ser mange video på sosiale medier på mobil, og da bør du tenke på å tekste de (fordi de har ofte lyden slått av). Og seerne sin oppmerksomhet er kort, kort, kort. De danner seg et inntrykk av video på få sekunder. Hva kan du gjøre for å holde på seerne sin oppmerksomhet etter det, slik at de ikke skrur av videosnutten. Og ikke lag for lange snutter, gjerne bare 10-15 sekunder er nok. Gjør video gjerne litt “rå”, for publikum er vant til at de får noe ekte og enkelt, for eksempel en typisk situasjon hos deg.

Du kan også velge å bruke litt penger på annonsering i sosiale medier. Eksempelvis kan en promotering på Facebook koste deg et par hundre kroner per nå. Men vær også oppmerksom på at sosiale medier ikke er rene salgskanaler lenger. Jobb heller med å få folk til siden din. Lag nye og spennende poster fremfor rene artikler om salg av din tjeneste eller ditt produkt. Tør å kommentere markedet ditt og se på trender, vis at dette kan dere.

Ha også et øye med konkurrenter det de holder på med på nett og sosiale medier. Hva de gjør og hva som fungerer og ikke. Det å følge med på konkurransen kan også gi deg en pekepinn om hvor du bør bruke tid og ressurser for å møte denne type konkurranse.

Du bør også helt klart lytte til tilbakemeldinger fra kunder, for de merker hvor skoen trykker for deg, ditt produkt eller din tjeneste. Husk å vær hyggelig i din dialog og sug til deg deres erfaringer. Kanskje det ender med å gi det et bedre produkt eller tjeneste. Små- og mellomstore bedrifter har også vist seg å ha lettere for å snu seg rundt enn større.

2. Nyhetsbrev og landingsside

Først en liste over hva jeg mener du bør tenke på:

  • Bygg e-post lister 
  • Etabler en landingsside
  • Send verdifullt og lærenyttig innhold til kontaktlisten din
  • Lag en bedriftsblogg
  • Gjør en god jobb med SEO
  • Bruk Google Analytics
  • Vurder Google Ads
  • Se på Hotjar*
  • Remarketing og retargeting*

Det kan være en billig løsning å etablere en direkte kontakt mellom deg og kunde ved å lage en landingsside hvor du aktivt får kunde til å gi fra seg noe av det mest dyrebare for dem: Hans eller hennes e-post adresse. En landingsside er en første nettside kunde kommer inn på, for eksempel via en annonse eller en lenke som igjen viser til din landingsside. Det er ikke det samme som forsiden din på nett.

Gi et slikt alternativ om å oppgi e-postadresse, melde seg på et nyhetsbrev, på nett og under bestilling av din tjeneste eller ditt produkt, til alle som blir kunder. Lag også et alternativ for de som besøker på sosiale medier, om at de kan motta ditt nyhetsbrev via e-post. Dette er ofte godt etablert hos de som leverer app-baserte tjenester.

Dette, en e-postliste, bruker du til å bygge opp en base av lojale kunder og potensielle kunder for å fortelle om din bedrift, dine bloggartikler og produkter og tjenester. Fortell om hva som skjer i bedriften, om nye samarbeider og generelle nyheter. Du kan også legge inn en liten annonse for ditt produkt eller tjeneste hver gang, men ikke overdriv dette. E-postene du sender ut må føles nyttig for kundene, eller så melder de seg av. Ikke få kunde til å føle at du “spammer” de.

NB: Husk å følge regelverket og implementer personvernregler, GDPR, i innsamling og utsending! Les om GDPR på Norsk fra regjeringens nettsider. 

SEO, søkemotoroptimalisering, kan også være en gratis metode du kan benytte. Her kan du også benytte deg av proffe aktører som kan dette bedre enn deg selv. Eller har du venner som er kyndig på data og nettsider? Når det gjelder SEO så er det krevende å nå gjennom på det store internett, det kan ta opp mot et halvt år før du ser resultater av jobben du gjør. Men det kan være verdt det for å nå opp på søkesidene som Google og Bing.

Ting du også må gjøre for å holde deg synlig på nett er å ha en nettside som utvikler seg. Sørg for at innholdet er oppdatert, er godt og har lenker som fungerer. Ikke sitt på en nettside som er “død”. Og ha nok og godt innhold på nett. Video og bilder teller også høyt innen SEO, så sørg for at du har det, og at de er av god kvalitet. Grafikk og statistikk kan være med å bidra på en bedre SEO.

Når det gjelder en nettside er det også greitt å tenke over at den skal være brukervennlig. At den laster fort og at den fungerer på flere plattformer som nettlesere og mobiler. Fokuser på at du har en god brukeropplevelse på din nettside. Still spørsmål om det kan være at det lønner seg å bruke noen som kan dette, med mindre du stoler på egen kunnskap.

Et gratis verktøy i planlegging og målretting av markedsføring er Google Analytics, som kan gi deg svar på mye om din nettside og på hvem du treffer. Hvor kommer besøkende fra? Hvilke sider besøker de mest? Hvor lenge er de på nettsiden din, osv? Disse dataene kan gi deg en klar pekepinn på hvilken retning du må ta på annonseringen. 

Les mer

(Dette var andre av tre bloggartikkler om hvordan du kan markedsføre bedriften din med små resurser) 

Leave a Reply

Your email address will not be published.