Hvordan markedsføre din bedrift med et lite budsjett

Hvordan markedsføre din bedrift med et lite budsjett

Mange nyetablerte har ofte lave markedsføringsbudsjetter. Da er det godt at man kan drive markedsføring og være godt synlig for potensielle kunder med noen enkle tips.

Markedsføring (forts.)

Du kan også jobbe med søkemotormarkedsføring som kommer opp som enkle tekstannonser på for eksempel Google og Bing. Det koster litt, men du bestemmer hvor mye. Annonsetekstene og linkene lager du selv. Med dette er det en lav terskel for å starte med annonsering. For eksempel på Google trenger du bare å opprette en Gmail-konto og registrere et kredittkort for å være i gang. Så kan du bruke Google Ads for å utforme selve annonsen. Du bestemmer når tid på døgnet annonsen vises, for eksempel i åpningstiden din. De har også et hjelpesenter skulle du få utfordringer.

Vær nøye på søkeordene du vil ha treff på med din annonse, og at du treffer rett kunde på rett ord. Og så kan det gi deg bedre treff med å spre din nettside via andres side når du jobber med markedsføring i søkemotorer og SEO. På Google kan det gi bedre rating og øke treffene.

Hotjar kan du bruke som et verktøy å måle brukernes adferd og bruk av din nettside. De tilbyr ulike analyseverktøy og kan gi deg tilbakemeldinger fra besøkende. Dataene du får kan du bruke til å forbedre og endre nettsiden din ut fra brukernes opplevelse av siden. Som eksempel vil en “heatmap” gi deg oversikt over klikk og scrolling brukeren gjør på nettsiden din.

Remarketing, retargeting og rebranding

“Remarketing” er å re-engasjere kunder via e-post kampanjer. For eksempel sende en e-post når et produkt er på salg og meldinger om tilsvarende produkter som kunder kan like ut fra kjøp de har gjort hos deg. Du kan også sende ut e-post til kunder som har abonnement som holder på å gå ut og gi dem et tilbud på å videreføre abonnementet for en redusert pris.

Du kan også se på “retargeting”, som er bildebaserte annonser (bannerannonser) som viser til et produkt, som du tilbyr, som en kunde har søkt på for eksempel en sofa: “Vi har sofaer og du burde se hos oss”, eller treffer du en som har søkt på hotell i New York med ditt hotell eller din hotellsøkeside. “Retargeting” handler om å hente ut ulike persontyper i databasen din for så å rette annonser mot andre personer som oppfyller de samme kriteriene eller har de samme interessene.

Hensikten med remarketing og retargeting er online markedsføring basert på tidligere handlinger som kunder har foretatt, for eksempel et Google-søk. Hensikten er å holde på kundens oppmerksomhet og føre dem til deg med skreddersydde annonser.

Rebranding er en strategi hvor du endrer navn eller design, eller begge deler på et produkt, selskap eller en tjeneste. Det kan gjøres for å fjerne negative koblinger knyttet til ditt produkt eller tjeneste, eller for å bedre ditt rykte, image og merke. Les Wikipedias definisjon her.

Det kan også være en idé å endre deg når du har kommet igang med ditt produkt eller din tjeneste hvis lanseringen og startfasen din ikke gikk slik som du hadde planlagt eller ønsket. En relansering kan da være et godt alternativ. Men vær oppmerksom på at det kan koste!

3. Radio og tv-reklame

Annonsering i etermedier tok av etter lanseringen av kommersiell tv- og radio i Norge på 80- og 90-tallet, før internett etablerte seg og sosiale medier tok av. En av trendene nå er at tv-annonseringen er på vei ned og risikerer å bli tatt igjen av annonsering på nett. Å markedsføre seg i etermedier koster, gjerne ut fra publikumstall og tid på døgnet. Og du må regne med å betale for produksjonen av selve annonsen, eller betale for en pakkeløsning som inkluderer produksjon av annonse. Når så du sist en reklame på tv som var “hjemmelaget”?

4. Produktplassering

En annen gratis ting du kan gjøre er å benytte deg av produktplassering. Finnes det butikker, messer, konferanser eller nettsteder som kan stille ut ditt produkt eller tjeneste? Vurder å gi rabatter eller prosenter av salg til den som bistår deg. Det gir litt mindre inntekter, men totalen kan være på plussiden likevel ved å skape positiv blest om ditt produkt og tjeneste med produktplassering i en riktig setting. Brukes mer og mer rettet mot bloggere og “influencere” på sosiale medier.

Til slutt: Vær sosial og bygg nettverk!

Mennesket er et sosialt vesen. Da kan det også være lurt å treffe flere for å spille ball med. Så skaff deg et fellesskap eller nettverk, i en næringsforening, arbeidskollektiv eller en inkubator. For eksempel kan du gjøre det her i Drivhuset Østfold. Hjertelig velkommen for en uformell prat og en kaffekopp! 

Les mer

(Dette var tredje av tre bloggartikkler om hvordan du kan markedsføre bedriften din med små resurser)

Leave a Reply

Your email address will not be published.