Hvordan jobber vi med markedsinnsikt?

Har du en idé til et produkt eller en tjeneste du har lyst til å bygge bedrift på?  

Før du går i gang med selve utviklingen av konseptet ditt bør du forstå hva som rører seg ute i verden av konkurrenter, potensielle kunder, partnere, tilsvarende produkter (substitutter), etc. Du må bygge markedsinnsikt - «Ready – set – google».
Insight.jpg

Det første som alltid er lurt å gjøre når man har fått en idé til noe nytt er en øvelse vi kaller «scoping». Scoping er enkelt og greit deg + datamaskinen din (google) + 1-2 timer. Bruk google flittig og søk på alt du kommer på av spørsmål rundt ideen din, problemet du løser, hvordan andre løser problemet i dag, og viktigst av alt – finnes ideen din der ute allerede? 

Under en «scoping session» kan det også være lurt å legge merke til at hvis idéen ikke finnes noe sted, kan det være en grunn til det. I mange tilfeller kan det finnes lovverk og regler som hindrer forskjellige tjenester fra å etablere seg. Et eksempel på en slik situasjon er hva som skjedde da Uber forsøkte å etablere seg i Norge. 

Husk også at selv om din idé kanskje er unik, betyr ikke det er problemet du løser ikke kan løses på andre måter. Selv om ostehøvelen er en relativt ny oppfinnelse (patentert i 1925) har folk klart å få ost på brødet i flere tusen år. Vær klar over at samme problem kan ha flere løsninger, men at din løsning må tilføre en verdi som ikke de andre gjør. 

Konkurrentanalyse 

Konkurrentanalyser kan ofte være vanskelige å sette seg inn i, og kan fremstå veldig kompliserte. Derfor har vi laget en helt grunnleggende modell som man kan basere seg på i en innledningsfase:

*Modellen kan veldig godt lages som en tabell med attributter nedover i rader og konkurrerende produkter bortover i kolonner (Vi manglet den funksjonen her - derav kun mer illustrativ modell).

I denne modellen har vi målt «Mitt produkt» opp mot 2 konkurrenter. Uten å gi målingen noen numerisk verdi bruker vi enkelt og greit +(bedre) og –(verre). Verdien 0 representerer utgangspunktet vårt, altså vårt eget produkt, og om noen attributter ved konkurrentene er like gode som hos oss selv. 

Selv om denne analysen ikke er den mest omfattende, gir den i hvert fall inntrykk av at «Mitt produkt» er den løsningen i markedet som har størst fokus på brukervennlighet. Dette er et viktig aspekt som vi kan ta med oss videre inn i både produkt- og tjenesteutvikling, samt markedsføring og salg. 

Markedsstørrelse og markedsandel 

La oss da si at du har en samlet et knippe med konkurrenter og du ser hvilke produkter som er substitutter for din løsning. Da kan vi begynne å se på størrelsen på markedet.  

I Norge er vi så heldige at vi har noe som heter Aksjeloven. Den krever blant annet at alle aksjeselskap (AS og ASA) i landet skal levere årsregnskap hvert år, og at denne informasjonen skal være offentlig. Derfor kan du bruke tjenester som proff.no eller purehelp.no til å søke opp omsetningstall for alle konkurrentene dine. 

Den samlede omsetningen for konkurrentene og aktørene i ditt marked er det vi kaller markedsstørrelse. Hvor stor del av den omsetning du vil kapre heter markedsandel. 

Det siste aspektet i markedsinnsikten er å forstå kunden, og hvordan vi bruker potensielle kunder til å videreutvikle produkter og tjenester.   

Vi håper denne artikkelen hjelper deg i gang med å bygge markedsinnsikt for din bedrift! Hvis du har noen spørsmål rundt markedsinnsikt, oppstartsbedrifter, entreprenørskap eller innovasjon kan du gjerne kontakte oss i Drivhuset Østfold, og vi svarer på dine spørsmål så godt vi kan!

Drivhuset Østfold

Vi er en ideell rådgivningspartner innen forretningsutvikling og entreprenørskap for studenter og forskere ved Høgskolen i Østfold

https://www.drivhuset.no
Forrige
Forrige

Introduksjon til scrum

Neste
Neste

5 Tips for å bli en bedre Entreprenør