Slik jobber vi med visuell identitet

Det er ikke så mye merkevarebygging som skal til for å gi kunden et inntrykk av deg, din bedrift og hva du kan gjøre for kunden. En gjennomgående visuell identitet er viktig for din merkevare. Ønsker bedriften å styrke sin posisjon er strategi og design en vesentlig faktor for å lykkes. En tydelig identitet skal underbygge bedriftens verdier, gjøre den synlig og gjenkjennbar.

Visual identity.jpg

Kanskje ønsker du å fremstå mer moderne eller være mer synlig i din bransje? Ligger konkurrentene et skritt foran? En tydelig gjennomarbeidet identitet er også med på å skape stolthet og tilhørighet internt i bedriften. Jobber du med rekruttering er de visuelle elementene med på å gjøre deg mer attraktiv.   

Noen bransjer er konservative, men det betyr ikke at en visuell identitet må være konservativ. Ønsker du å ta en utfordrende posisjon og ligge et skritt foran er det visuelle med på å forsterke dette. 

Alle elementer i profilen er med på å underbygge bedriftens verdier. Kanskje er logoen enkel, mens farger og kommunikasjon utfordrer det utrykket man vanligvis hadde sett for seg i sin bransje. 

Se visuell identitet til Fudigo utarbeidet av Studiogeist

Hva er egentlig en visuell identitet? 

Visuell identitet handler om å ta styring over budskapet du sender ut til kundene dine. Det handler om de synlige aspektene ved en merkevare, og inkluderer blant annet logo, fargebruk, bilde og illustrasjonsstil. Det inkluderer også profileringsmateriale i form av for eksempel nettside, annonser og trykksaker. Denne identiteten er budskapet du sender ut til kunden, og slik merkevarebygging er viktig med bevisste valg for hvordan man ønsker å bli oppfattet. 

En god visuell profil 

  • Utarbeid en designmanual som er et nøkkeldokument som lærer opp alle innholdsprodusenter til å kommunisere likt

  • Konsistent og helhetlig uttrykk, uansett kanal og kampanje

  • Skal skape en emosjonell tilknytning hos mottakeren

  • Lett å kjenne igjen og lett å huske

En god identitet skal gjøre mer enn å spre informasjon om bedriften. Du skal skape en emosjonell tilknytning hos mottakeren. Det hjelper ikke å ha en fin logo og bildestil når dine potensielle kunder ikke kan relatere til merkevaren din. 

Hva er poenget med en visuell identitet? 

  • Bygge en sterk merkevare med særpreg og personlighet

  • Øke gjenkjennelighet og gi et mer profesjonelt og tydelig inntrykk

  • Styrke bedriftens posisjon gjennom design og strategi

  • Sterke merkevarer er god business

Design thinking 

En sterk merkevare er noe av det viktigste du har for å kunne øke salget hos dine kunder og skape en relasjon over tid. Derfor jobber vi i Drivhuset Østfold alltid etter prinsippet om «Design Thinking». I slike prosesser ser vi særlig på behov og utfordringer for våre kunder. Hvilke problemer har din kunde, og hvordan kan du løse dette problemet på best mulig måte? Hvilke inntrykk og følelser vekker du hos kundene dine? 

Så hvor starter vi? Det er viktig at prosessen er tydelig og forutsigbar. Noen prosjekter varer over flere måneder, mens andre prosjekter er enklere og er ferdig på uker. Det er først når vi har kartlagt behovet og budsjett at vi kan definere hvor stor prosessen blir. Vi gjennomgår følgende faser: 

Fase 1 – Innsikt 

Still spørsmål og inkluder bedriftens ansatte i å definere omfang og retning profilen skal ha. Her er det viktig å ta for seg konkurrenter, posisjon, interne og eksterne verdier, ønsker og behov. Man kan også se på design man liker, og trender man vil dra med seg videre. Dette vil være viktig innsikt uavhengig av om profilen skal tas frem med interne ressurser eller om bedriften setter det ut til et designbyrå eller en freelancer. 

Fase 2 – Visualisering 

Når bedriften har blitt enig om budsjett, prosess og retning starter research, og arbeid med ny identitet. Det er viktig at man er med i prosessen, så første presentasjon viser flere muligheter som ikke er ferdig gjennomarbeidet. Deretter har man en presentasjon av ulike logoer, moodboard og tanker om visuelle elementer som henger sammen med de ulike forslagene. Det er viktig at man ikke lager for mange logoer også, så en god milepæl er gjerne mellom 3-5 forslag. 

Mange identiteter har også behov for payoff. Å se på strategi og verdier parallelt med identiteten er ytterligere med på å forsterke merkevaren. 

Fase 3 – Forankre prosessen internt 

En logo skaper mange følelser. Man ønsker at de ansatte skal føle seg stolt av å bære den på brystet, capsen e.l. Derfor er det også viktig at prosessen er forankret internt. De personene som har ansvar for å skape en ny visuell identitet har også et ansvar for å ta ansatte med på reisen. Det er ikke nødvendigvis alle tilbakemeldinger som kan være med videre, men har mange vært med i prosessen er det også enklere å få et forhold til den nye identiteten. 

Presenter profilen og begrunn valgene som er gjort. 

Fase 4 – Leveranse 

Oppsummer den visuelle identiteten i en designguide. Den gir oversikt over alle elementer og viser inspirasjon til bruk. Det er viktig at designguiden er en guide. En profil vil utvikle seg over tid. Eksempelvis vil logo, fonter og farger vare lenger enn designmaler som annonser, presentasjoner osv. 

Legg designguiden i skyen for å skape mer oversiktlighet. Da er den også enklere å holde oppdatert og fjerne gammelt materiell. Logo bør som oftest være tilgjengelig i formatene AI, EPS, PDF, JPG, JPEG og PNG i ulike farger, i henhold til designguiden. 

Profilguiden kan inneholde følgende: 

  • Logo

  • Fonter

  • Farger

  • Elementer

  • Bildestil

  • Visuell inspirasjon

  • Maler

Drivhuset Østfold

Vi er en ideell rådgivningspartner innen forretningsutvikling og entreprenørskap for studenter og forskere ved Høgskolen i Østfold

https://www.drivhuset.no
Forrige
Forrige

5 Tips for å bli en bedre Entreprenør

Neste
Neste

Slik jobber vi med pitch